DAF Assen
Simulatie brengt Zekerheid en besparing
Met een indrukwekkend Monorailsysteem (EMS) worden voor- en achterassen van DAF Westerlo (B) in Eindhoven de Truckfabriek ingebracht. Het geavanceerde systeem van de firma AFT transporteert elke as met een eigen carrier, voorzien van besturing voor snelheid en hoogte, via liften en een tunnel naar het ‘Best Point of Use’ aan de chassislijn.
Om de logistieke werking en de leverbetrouwbaarheid naar de chassislijn te toetsen, voerde Ergo-Design in opdracht van AFT Benelux (www.aft.de) een simulatiestudie uit. Carrier- en lift-besturing werden in het simulatiemodel geoptimaliseerd, zodat het EMS geen ‘lijnstops’ van de chassislijn of assenlijn veroorzaakt. Zo is het minimum aantal carriers bepaald bij verschillende productie-aantallen en werd vastgesteld hoeveel heftruckchauffeurs nodig zijn voor het bevoorraden. DAF heeft nu zekerheid over leverbetrouwbaarheid en lijnbesturing. Bovendien bleken er minder carriers nodig dan oorspronkelijk was gepland. Simulatiekosten werden op deze wijze snel terugverdiend!